آیا وقت آن نرسیده که ایمان بیاوریم به توسعه فردی؟

Individual development

این یک مقاله انگیزشی نیست یک پیشنهاد دوستانه است برای اینکه شما را با خودم همراه کنم تا لذت موفقیت را با هم بچشیم .

اما به راستی توسعه فردی چیست ؟چرا باید برای روزهای عمر که بدون هیچ منتی به ما ارزانی می شود قدر دان باشیم ؟چرا باید لیست کارهای مهم و مهم تر و غیر ضروری زندگی را هر شب قبل از شروع روز آینده در ذهن یا روی کاغذ یادداشت کنیم؟

و چرا باید با داشتن این همه وقت بین ول گردی شبکه های مجازی و خواندن و تولید محتوای مفید یک چیز را انتخاب کنیم ؟

به راستی که برنامه ریزی برای بهتر شدن یکی از مهم ترین کارهایی است که هر آدمی باید بیاموزد.

زمان دانشجویی استادی که ویژوال بیسیک را با او داشتیم بسیار آدم پویا و دوست داشتنی بود ،از نظرعلمی بسیار توانمند و در سمت استادی و انتقال دانش هم بسیار ماهر بود .در یکی از روزهای پایان سال که کلاس خالی تر از همیشه بود و دانشجو ها در تکاپوی رفتن  به تعطیلات بودند به جای درس نشستیم و با هم کلی گپ زدیم و از این پرسیدیم که چه طور می شود آدمی بیشتر از بقیه موفق باشد؟  استاد یوسفی که برای من و خیلی دیگر از دانشجویان نرم افزار نمونه یک آدم باسواد و با اخلاق و پویا بود در جواب ما گفت :برنامه ریزی کردن برای زمان ، قبل از اینکه دیگران برای تان برنامه ریزی کنند بعد ادامه داد که او حتا برای وقت های که ممکن است وقت پرت  باشند یک پروژه برنامه نویسی بلند مدت قبول کرده تا به بهترین شکل از زمان بهره ببرد  او اصرار داشت که وقتی را به بطالت نباید گذراند ولو اینکه  برای ما جنبه مادی نداشته باشد و در عین حال که برای کسب مهارت و تلاش برای بهتر شدن خودش تلاش می کرد ازتعالی روح هم غافل نبود ودر کنار تمام مشغله ها و کار ها خادم افتخاری حرم امام رضا ع بود و خیلی از روزها آنجا به زائرین خدمت می کرد .

توسعه فردی

 

تغییر در نگرش اولین چیزی است که همه ما به آن نیازمندیم خواندن هزاران مقاله در خصوص زندگی بهتر عملن زندگی بهتر را برای ما به وجود نمی آورد بلکه فقط نگرش ما را تغییر می دهد تا زندگی بهتر را برای خود بسازیم.

 یادمان باشد تغییر نگرش به تنهایی نمی تواند ما را برای رسیدن به هدف  یاری کند تلاش برای رسیدن به اهدافی که برای خودمان مشخص کرده ایم نکته مهم بعدی است، چه بسیار موقعیت هایی که بدون تلاش به فرجام نرسیده و در حد یک ایده نصف و نیمه و یک کار کم اهمیت رها شده اند.

اخیرا یک کتاب خواندم با عنوان ” Fluent in 3 months ”  که درباره  یادگیری وتسلط در زبان جدید تنها در سه ماه بود . و برای من انگیز ه ای شد تا زبان را جدی تر دنبال کنم و زبانم را در یک بازه سه ماهه در حد بالایی تقویت کنم اینکه فردی بتواند با توجه به  زمان وتوانایی هایش برای خودش یک پروژه تعریف کند و سعی کند به آن وفادار بماند تا به نتیجه برسد ، خود یکی از راه های توسعه فردی است .

و یا اینکه فردی در کنار نوشتن خاطره و یادداشت های روزانه اش در دفتر خاطرات شخصی اش،  تصمیم می گیرد تجربه هایش را در قالب یک پست مفصل و در چهار چوب بهتر وکامل تر در فضای مجازی انتشار بدهد تا دیگران هم از آن استفاده کنند نیز خود یک نوع توسعه فردی است .

به نظرم تلاش برای بهتر شدن از دیروز خودمان در هر حرفه ای می تواند توسعه فردی باشد ،مگر نه اینکه توسعه فردی یعنی “پرورش مهارت‌هایی که فرد را قادر می‌سازد تا اهدافش را شکوفا کند و توانمندی های بالقوه را بالفعل کند”،حالا ممکن است شما یک نویسنده تازه به کار باشید مثل من ؛که با خواندن  بیشتر و چالش کشیدن خودتان برای نوشتن، به خودتان برای بهتر شدن کمک می کنید یا یک برنامه نویس و  یا طراح  گرافیک، مهم این است که برای بهتر شدن خودتان تلاش کنید.

 اما برای مقابله وسوسه های شبکه های مجازی و  کارهای زمان هدر ده چه کنیم ؟

ما می توانیم از همان روش روانشناسی معروف در تربیت کودک استفاده کنیم که می گوید وقتی کودک را از چیزی منع می کنید یک چیز بهتر را جایگزین کن ما نیز می توانیم  چیزهای بهتر را که ما را به هدف و علایقمان نزدیک می کند را جایگزین چیزهایی کنیم که صرفا وقتمان را هدر می دهد و ما را از مسیر اصلی منحرف می کند.

و یادمان باشد که توسعه فردی مثل  رفتن با ماشین  به یک سفر است که سوخت ماشینش یادگیری مداوم است.

و در آخر به گمانم اشتراک گذاشتن اهدافی که در سر داریم با بقیه ،گاهی علاوه بر تشویق خودمان می تواند افراد دیگری را هم به برنامه ریزی علاقه مند کند .

پس برای یک بازه کوتاه شما بگویید که چه کاری را می خواهید به سرانجام برسانید؟ و اهدافتان را چگونه محقق می کنید ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *