رنج ها و لذت ها در دورکاری

 

free lancer

اگر شما هم جزعلاقه مندان به دورکاری و یا آزادکاری هستید در این پست قرار است درباره مزایا و معایب دورکاری و در کنارش فری لنسرینگ صحبت کنیم.

مدت ها قبل شاید قبل ترازشروع کرونا جامعه درک درستی از یک شغل دورکار نداشت .خیلی ازموسسات و شرکت ها ترجیح می دادند که نیروی خود را به صورت ولو قراردادی به صورت حضوری جذب کنند.

گویا اعتماد متقابل زمانی که فرد جزئی از سازمان شماست ،بیشتر از وقتی است که تنها با او مکالمه داشته اید و یا در فضای وب با او در ارتباط باشید.

 اما بعد از کرونا ، ساز وکار برخی از شرکت ها که در حوزه وب و یا تولید محتوا کارمی کردند عوض شد و چیزی به نام دورکاری رونق بیشتری گرفت .

از تمام مزایای کار در یک محیط رسمی و ادرای که بگذریم دورکاری نیز مزایای بسیاری دارد .یکی از بزرگترین مزیت دورکاری حذف زمان رفت آمد و در کنارش ذخیره وقت وهزینه بسیار است .

در کلان شهرها این نیاز بیشترازهرجای دیگراحساس می شود . مورد بعدی در دورکاری بعد مسافت است و حذف الزام سکونت در شهر مورد نظر یا حتا کشور، امروزه با شرایطی که فراهم شده می توان به صورت آزاد کار با کشورهای دیگر نیز کار کرد که البته این چیزی است که ما کمی در ایران با آن بیگانه هستیم . باری با تمام لذت هایی که ممکن است شامل یک مادر دورکار شود بد نیست برخی از مشکلات دورکاری و یا آزاد کاری را هم بیان کنم .

_یکی از مشکلات دورکاری مدیریت همزمان کارهای خانه و یا مدیریت بچه ها در حین کار است .در عین انجام کار باید همیشه راهی برای حفظ تمرکز پیدا کنید .

_دومین مشکل آن نداشتن ارتباط فعال با همکاران و یا حضور کم در جامعه است .اگر شما هم حضور در جامعه شما را سرحال می کند یکی از مشکلات دورکاری همین انزوا و دور ماندن از جمع است .

اما بزرگترین مشکل یک فریلنسرچند وظیفه بودن یا multi taskin  بودن است .

اگر شما هم تجربه کار در یک فیلد مشخص در یک سازمان یا موسسه را داشته باشید حتما می دانید که تسلط بر یک موضوع بسیاراحت تر از مدیریت همزمان چند موضوع بی ربط است. به طور مثال شما درشرکتی طراح سمت کاربرهستید یا به اصطلاح ui” ”  کار می کنید،در این صورت لازم نیست مشتری را مجاب کنید بعدترسرپرداخت اولین پیش قسط پروژه خودتان را به دردسر بیندازید شما هر روز تنها یک وظیفه را دنبال می کنید و آن کد نویسی است اما در آزادکاری شما نمی توانید از بخش مادی و یا اولیه یک پروژه بی خبر باشید شما مجری یک پروژه از صفر تا ۱۰۰ و گاهن هم مسئول پشتیبانی آن پروژه تا مدت ها خواهید بود.

از این رو باید با یک اعصاب فولادین مشتری را مجاب کنید این باعث می شود که افراد ترجیح بدهند ولو در قالب دورکاری اما با یک سازمان کار کنند که در پی آن حقوق ثابت و لو کمتر را با دردسر کمتری داشته باشند .

بعد از مساله دورکاری یا حتا آزاد کاری مساله بعدی کار کردن با کارفرما و یا سازمانی است که به ظاهر با قوانین کار نیرو جذب می کند اما در باطن یک برده داری مدرن است .

سازمانی که حداقل های یک کار با نشاط را برای کارمندان خود فراهم نمی کند چگونه می تواند انتظار داشته باشد که فرد  انگیزه خود را به کار از دست ندهد و یک آدم بی انگیزه ولو باهوش هیچ وقت آن بازده لازم را نخواهد داشت.

در هر کدام از انواع کارمزایا و معایبی هست که افراد با توجه به موقعیت و روحیه کاری می توانند انتخاب کنند .

به شخصه معتقدم هیچ وقت نمی توانم برای یک سازمان ولو عالی ۳۰ سال خدمت کنم چون فکر می کنم مهمترین پارامتر در انتخاب یک شغل اول حس رضایت و بعد کسب دانش و مهارت جدید است هرچند در رشته ما این یک جز جدایی ناپذیر است اما گاهن نیاز به بودن در کنار آدم های متفاوت تر و محیط جدید تر و حتا موقعیت و پوزیشن کاملا متفاوت چیزهایی هستند که من را به آزادکاری و گاهن همکاری های موقت علاقه مند می کند .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *