بر بادرفته (معرفی کتاب)

 

نام کتاب : بر باد رفته

نویسنده:مارگارت میچل

ترجمه: پرتو اشراق،انتشارات:ناهید

قیمت دو جلدی چاپ هشتم:۱۲۰هزار تومان

 

بر با رفته

 

بر بادرفته اولین و تنها رمان نویسنده آمریکایی خانم مارگارت میچل است که از پرفروش های ادبیات جهان محسوب می شود،برای اولین بار در سال ۱۹۳۶ میلادی چاپ شد و به دفعات به چاپ مجدد رسید امروزه بعد از گذشت حدود یک قرن هنوز هم جز رمان های پرفروش محسوب می شود .

داستان از زبان راوی دانای کل محدود به اسکارلت و در برخی موارد دانال کل روایت می شود ،۶۲ فصل دارد و در دو مجموعه ۱۲۹۲ صفحه ای به داستان جنگ شمال و جنوب ایالت متعهده آمریکا در سال های ۱۸۶۱تا ۱۸۶۵  و حوادث بعد آن می پردازد جنگی که در آن روزها سر لغو  تجارت برده  شروع می شود  و چهار سال طول می کشد و با پیروزی شمال خاتمه می یابد .شخصیت کلیدی داستان دختری به نام اسکارلت است که به خاطر جذابیت و زیبایی اش مورد توجه مردهای بسیاری است. اما او خود عاشق پسری به نام اشلی می شود که قرار است با دختری به نام ملانی ازدواج کند .در خلال داستان به دلیل اشارات دقیق به تاریخ و جغرافیای آن روزهای آمریکا خواننده با تمام جزئیات می تواند فضای داستان را به تصویر بکشد. با تم عاشقانه ای که در سراسر داستان باعث کشش و ترغیب خواننده می شود و سختی و تلخی جنگ را و برای وی سهل می کند کتاب روایت بسیار جذاب و کاملی از مردمان ،شرایط اجتماعی و تاریخ آمریکا ارائه می دهد که خود نشان از تسلط نویسنده به مسایل تاریخی دارد .

داستان کتاب

اسکارلت فرزند ارشد یک خانواده ۵ نفره است ،از پدری ایرلندی و مادری فرانسوی، آن ها در خانه ای در جورجیا زندگی می کنند و اسکارلت به خاطر جذابیتش مورد توجه پسران بسیاری است .داستان در سال ۱۸۶۱ با خبر ازدواج اشلی با ملانی آغاز می شود اشلی تنها پسری است که اسکارلت به او علاقه دارد، اما بعد از ازدواج اشلی با ملانی اسکارلت برای انتقام با اشلی تن به ازدواج با برادر ملانی می دهد که هیچ علاقه ای به او ندارد جنگ آغاز می شود و به زودی تمام مردهای جوان به جنگ اعزام می شوند چارلز شوهر اسکارلت دو ماه بعد از شروع جنگ به خاطر بیماری جان خود را از دست می دهد .اسکارلت بعد از آن به خاطر شرایطی که در آن روزها در جنوب حاکم بود افسرده می شود و برای فرار از این شرایط به آتلانتا می رود،آتلانتا جایی هست که خواهر و عمه چارلز زندگی می کنند و برای نزدیکی به اشلی تنها راهی هست که اسکارلت به آن فکر می کند اما اشلی هم به جنگ می رود  و اتفاقات بسیاری بعد از آن سر راه آن دختر نازپرورده خانواده اوهارا  قرار می گیرد….

این رمان بیشتر از یک رمان عاشقانه یک رمان تاریخی است .نثر ساده پاورقی های کامل و ترجمه بی نظیرش خوانش این کتاب را بسیار لذت بخش تر می کند.

بخش هایی از کتاب :

سعادت زندگی وقتی به دست میاد که هر دو طرف همدیگر رو دوست داشته باشند

“زندگی مجبور نیست آنچه را ما می خواهیم در اختیارمان بذاره ،باید هرچی داد بگیریم و خوشحال باشیم بدتر از اون رو نداده”

“کاری که تو کردی اینه که خواستی با زن های دیگه تفاوت داشته باشی و فکر می کنم کمی هم موفق شدی .همان طور که قبلا هم به تو گفتم این در هر جامعه ای گناه بزرگی به حساب میاد .فرق داشته باش تا همه تو رو لعنت کنن”

“اظهار تاسف برای مردم کار لذت بخشیه”

“بزرگترین عشق ها هم ممکنه یک روزی از بین بره”

“این عشق هیچ وقت وجود نداشت ،مگر در ذهن من،چیزی برای خودم ساخته بودم و عاشقش شده بودم “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *